Det spanske turistbureau ændrer strategi

Det spanske turistbureau ændrer strategi

Som følge af den eksplosive vækst i turismen, hvor Spanien i 2023 modtog 85 millioner internationale besøgende og oplevede en stigning på 14,5 procent i de første måneder af 2024, ændrer Spanien sin turismestrategi. Fokus flyttes nu fra blot at tiltrække mange besøgende til at fremme bæredygtighed og ansvarlig turisme.

Turespaña, Spaniens nationale turistorganisation, leder denne transformation og har netop lanceret en ny serie, “Spain Talks”, der har til formål at fremme global dialog om bæredygtige turismepraksis. Initiativet skal fungere som en platform for deling af erfaringer og bedste praksis og skal tilskynde hele turistsektoren til at omfavne bæredygtige metoder. Miguel Sanz Castedo, direktør for Turespaña, understreger betydningen af denne ændring: “Den globale opvarmning har for første gang overskredet den kritiske grænse på 1,5 grader celsius på blot et år. Turismen bidrager med cirka 8 procent af verdens CO2-udledninger, og det er vores pligt at skifte til en mere bæredygtig model.” 

Turespaña har ændret sit fokus fra at tiltrække store mængder besøgende til at udvikle nye målemetoder, der bedre afspejler lokalbefolkningens livskvalitet og kvaliteten af job inden for turistsektoren. Organisationen er også med til at lede en FN-gruppe, der arbejder på at etablere en ramme for at måle bæredygtig turisme, som snart skal godkendes af FN’s Generalforsamling.

Initiativet “Spain Talks” sigter mod at fremme en omfattende diskussion blandt aktørerne i turismen og bringe forskellige interessenter sammen for at forstå og tilpasse sig de bæredygtige forandringer, der finder sted på destinationerne. Castedo påpeger, at initiativet har afsløret behovet for mere information, bedste praksis og uddannelse, især for mindre virksomheder.

Share