Sunclass Airlines med nyt Airbus-fly

Sunclass Airlines med nyt Airbus-fly

På onsdag den 13. december kan 375 Spies-gæster sætte sig til rette i et fabriksnyt Airbus-fly af modellen A330-900neo i Københavns Lufthavn for at vende de vinterblege næser mod jul i Thailand. Flyet er det andet såkaldte neo-fly, som charterselskabet Sunclass Airlines føjer til flåden, og det har – udover øget komfort for gæsterne – også en CO2 reduktion på op til 23 procent per passagerkilomenter. Inden udgangen af 2030 er hele den nuværende flyflåde i Sunclass Airlines, som er Spies’ eget flyselskab, udskiftet med neo-modeller.

Den næste neomaskine kommer allerede om små to uger, og har planlagt afgang fra København til Gran Canaria den 22. december. Dermed er rejsekoncernens mission om at nedbringe CO2 påvirkningen med 25 procent i 2030 kommet et vigtigt skridt nærmere. 

Det er en ambitiøs og stolt administrerende direktør, Valdemar Warburg, der et par uger inden sin et-årsdag i Sunclass Airlines, modtager det andet store Airbus neo-fly. I 2022 lancerede man i Sunclass Airlines og Spies’ moderselskab, Nordic Leisure Travel Group, en omfattende strategi for at nedbringe CO2-udledningen fra selskabets fly og hoteller. Flytrafik udgør ca. tre procent af verdens samlede CO2-udledning, og som førende rejsearrangør i Norden ønsker man at tage ansvar for at klimaoptimere sine flyprodukter ved at reducere CO2-udledningen og investere i ny teknologi, der skal udvikle fremtidens mere grønne brændstoffer. Valdemar Warburg udtaler: ”Helt konkret har vi i koncernen et mål om at reducere CO2-aftrykket på vores rejser med 25 procent inden udgangen af 2030 og at nå til 0 udledning i 2050. Og i den plan er flyflådeudskiftning meget centralt, hvorfor det også er særdeles glædeligt, at vi nu kan flyve ud af 2023 med hele tre neo-fly i flåden – og at hele udskiftningen faktisk ser ud til at gå hurtigere end forventet”.

Kundetilfredsheden i top i de nye fly
Det er ikke kun klimaet, man i Sunclass Airlines og Spies har fokus på at forbedre med de nye neo-fly. Også kundeoplevelsen ombord er røget til tops siden den første neo-maskine lettede fra København den 26. juni i år. Tilbagemeldingerne fra gæsterne har nemlig været overvældende, fortæller Valdemar Warburg: ”Det er især de ergodynamiske sæder, der får meget ros, ligesom gæsterne er glade for de store skærme i hvert sæde samt den lydsvage kabine, som gæsterne kvitterer for i deres anmeldelser. Det er vi utrolig glade for – ikke mindst mine kolleger i kabinen, der også har fået en endnu bedre arbejdsplads 10 kilometer oppe i luften”, siger Valdemar Warburg og tilføjer, at kabinen faktisk er hele 33 procent mere lydsvag end tidligere modeller, ligesom en mere dæmpet belysning skaber en rolig atmosfære. 

Det nye A330-900 neo-fly kommer til at flyve både til Phuket i Thailand samt til Kap Verde og Gran Canaria her i vinter, hvorefter det bliver gjort sommerklar med 12 ekstra sæder, inden det i sommersæsonen vil flyve til flere forskellige rejsemål i Sydeuropa.

Share